CHEATBOX LOGO

Nya regler utreds av Transportstyrelsen

Länk till Regelarbete om A-traktor - Transportstyrelsen


  • tekniska krav om hastighetsbegränsande åtgärder för att försvåra manipulering av elektronisk hastighetsreglering samt underlätta upptäckt av sådan,
  • hur den konstruktiva hastigheten ska fastställas, samt
  • tydligare tekniska krav för LGF-skylten.


Om det skulle bli ett lagkrav att använda den föreslagna lösningen, skulle det ge tydliga indikationer för polisen, besiktningsmän och föräldrar att fordonet förmodligen har manipulerats och därför bör undersökas närmare. Det skulle ge polisen tidiga signaler om att det kan vara nödvändigt att genomföra en flygande besiktning eller en mer ingående kontroll, jämfört med om det uppges att fordonet har kört i den tillåtna hastigheten.


Vår föreslagna lösning, kallad "CHEATBOX," skulle inte bara vara användbar för att övervaka fordonets hastighet, utan den skulle också ha en ytterligare viktig funktion. Den kan användas för att läsas av efter en olycka för att se om fordonet kan ha varit manipulerat vid tillfället.

CHEATBOX som visar fordon OK.

CHEATBOX kan fungera som ett verktyg för att bekräfta eller avfärda misstankar om ett manipulerat fordon. Det är viktigt att notera att det i praktiken är svårt att helt förhindra manipulation av hastigheten. Tekniskt sett kan man alltid hitta sätt att komma runt eventuella restriktioner, och det kan vara mycket svårt att upptäcka detta.

Därför bör detta ses som ett värdefullt verktyg för polisen, som hjälper till att täppa till ett tidigare gap i deras förmåga att identifiera vilka fordon som behöver kontrolleras med hänsyn till de nya reglerna. Detta innovativa system skulle inte bara öka säkerheten på våra vägar, utan också ge myndigheterna nödvändig information för att effektivt hantera problemet med hastighetsmanipulation.


Genom att installera enheten på fordonet uppmuntras föraren att följa gällande lagar och regler och hålla sina fordon inom de tillåtna gränserna.


Vår lösning framstår som den mest praktiska och genomförbara åtgärden för att hantera problemen med trimmade EPA/A-Traktorer, särskilt med tanke på utmaningen det innebär att försöka begränsa hastigheten på olika typer av fordon.

Transportstyrelsen genomför för närvarande en utredning om att försvåra manipulation som förväntas vara klar under våren 2024 och ska skickas ut på remiss inom kort.

Vi fortsätter att ha en aktiv och produktiv dialog med myndigheten gällande denna specifika lösning, vilket kommer att bidra till att förbättra trafiksäkerheten på våra vägar och erbjuda en mer hållbar lösning på detta pågående problem relaterat till epa och a-traktorer.

Privacy policy

OK